EVENEMENTEN

Markiezin zkt. Kunst

12 september 2008 - 23 november 2008

Drieëndertig jaar was Marie Peyrat, toen ze in 1873 trouwde met markies Giammartino Arconati Visconti, de laatste telg van een Italiaans adellijk geslacht. Naar eigen zeggen bezat ze op de dag van haar huwelijk slechts één jurk en één paar schoenen ...

De kersverse markiezin werd snel een rijke weduwe en spendeerde een deel van haar immense fortuin aan de restauratie van het Kasteel van Gaasbeek, een van haar favoriete optrekjes. Gebiologeerd door kunst en geschiedenis, creëerde ze een sprookjesburcht in neorenaissancestijl die ze inrichtte met een indrukwekkende kunstcollectie: een schoolvoorbeeld van romantische verzamelwoede.

Marie Arconati Visconti organiseerde verder politieke salons, omringde zich met een clubje bewonderaars en al dan niet vermeende minnaars en gedroeg zich als een voor haar tijd erg onconventionele en scherpgebekte vrouw. Haar leven was een spel van paradoxen, dat ook vandaag nog sterk tot de verbeelding spreekt.

Markiezin zkt. kunst creëert een boeiende dialoog tussen de historische figuur Marie Arconati Visconti en actuele kunst. In deze opmerkelijke tentoonstelling belichten zowel (inter)nationaal gevestigde kunstenaars als jong talent de complexe persoonlijkheid van de markiezin vanuit onverwachte hoeken.

Kunstenaars Dotty Attie, Veronique Branquinho, Leo Copers, John de Andrea, Berlinde De Bruyckere, Anouk De Clercq, Wang Du, Tracey Emin, Sylvie Fleury, Unni Gjertsen, Tessa Lauwaert, Lawrence Malstaf, Sofie Muller, Nadia Naveau, Erwin Olaf, Sara M. Peeters, Cindy Sherman, Barbara Visser en Heidi Voet alluderen in hun werk op een aantal leidmotieven als wisselende identiteit, seksuele vrijheid, artistieke (wan)smaak en de positie van de vrouw in adellijke, artistieke en intellectuele middens.

Markiezin zkt. kunst balanceert tussen uitersten, tussen speelse en geëngageerde kunst, tussen perfecte integratie en bruusk contrast, tussen historische referentie en actualiteit, tussen het eigen verhaal van het kunstwerk en het persoonlijke verhaal van de markiezin.

De historische ruimtes van het kasteel verlenen de kunstwerken een verrassend en uniek perspectief, een horizon waartegen de laatste markiezin telkens weer opduikt en verdwijnt.

Pers

Foto's

  • Cindy Sherman, Madame de Pompadour (née Poisson), 1988-1991 © Cindy Sherman, courtesy collectie SM's Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch (NL), foto Luc Van Muylem - www.vanmuylem.com
  • Wang Du, Le baiser, 2005 © Wang Du, collectie Albert Koski & Danielle Thompson, foto Luc Van Muylem - www.vanmuylem.com
  • John de Andrea, Girl with the Red Drape, 1984, © collectie Adrian David, Knokke, foto Luc Van Muylem - www.vanmuylem.com
  • Sofie Muller, Shemale Child, 2005 © Sofie Muller, foto Luc Van Muylem - www.vanmuylem.com

KBC   De Vlaamse Rand   Provincie Vlaams-Brabant   Klara

 
Foto van een in het wit geklede en sterk opgemaakte Sissi, ter hoogte van de borst afgesneden, haar linkeroog bloedt, twee schotwondern op de borst, haar rechterhand tot de schouder geheven, de wijs- en middelvinger opgstoken, de wijsvinger mist het bovenste stuk en bloedt, daarboven in oranje drukletters de titel Markiezin zkt. kunstZaal van de wacht met aan de linkerzijde twee harnassen en aan de rechterzijde een witte sculptuur waarvan de hoge sokkel overloopt in 3 figuren, waarvan een man en vrouw elkaar omhelzen, terwijl de vrouw een man kust die zich achter de andere man bevindtEetkamer met een rijkelijk gedekte tafel met een servies in roze, groene en gele pasteltintenScockaertkamer met links achteraan een stuk wandtapijt, daarnaast een houten alkoof, daarvoor een bruine sokkel met daarop een naakte, slapende vrouw met rood doek rond borst en lenden gedrapeerdBadkamer met aan de rechterkant een sculptuur van een jonge, androgyne figuur met bruine dotjes, lift het witte hemd en urineert